Ting som hjalp og inspirerte meg

Ettersom strikking er kult og hipt blant folk som er kule og hippetihopp (du merker at jeg er kul nå, sant?), så er det mange som vil lære seg å begynne å strikke. Jeg blir så veldig glad når venner og bekjente sier de skal ta fatt i sitt første strikkeprosjekt (vel, siden grunnskolen hvertfall). Samtidig merker jeg at de er litt skremt av hvor flinke strikkere med lang fartstid er, og tenker at de vil aldri få til å strikke noe så fint og gjennomført selv. Til et sier jeg: pffføy! Men det skal kanskje litt mer til, så her er et par ting som hjalp og inspirerte meg da jeg var fersk strikker (for bare 4-5 år siden!) og som sikkert bidro til at jeg ikke lot meg skremme.

Herfra tar jeg utgangspunkt i at du allerede kan å strikke rettmasker og vrangmasker.

Nybegynnermetoder

Strikket oppleggskant
Da jeg skulle lære å legge opp strikketøyet mitt på ungdomskolen klarte jeg ikke å få med meg hva kunst- og håndtverkslæreren min prøvde å vise meg. Det endte med at han reiste seg i raseri og ga opp fullstendig. Ganske demotiverende. Jeg hadde jo litt dreisen på strikking, men jeg greide altså ikke å huske hvordan man legger opp. Nå som vi har YouTube er livet litt enklere, og da kan jeg anbefale Old Norwegian Cast-on på det varmeste. Men om du fortsatt synes det er trasig, så har vi det som ble min reddende engel:


For å oppsummere: Du knyter en løkke som du har over venstre pinne. Dette er din første maske. Så strikker du i den masken, men istedenfor å løfte den av venstre pinne som du vanligvis gjør når du strikker, så tar du løkken du nå har på høyre pinne over på venstre pinne igjen. Og vips har du to masker! Slik gjør du alltid med den fremste masken på venstre pinne til du har det maskeantallet du ønsker.

Her er også en video for hvordan man feller av. Denne metoden fungerer bra for de fleste, så vidt jeg har forstått, men for meg blir den veldig stram. Om du er som meg, anbefaler jeg å bruke en større pinne i høyre hånd til å felle av. Mye større.

Nybegynnerprosjekter
Er du helt fersk, så strikker du deg bare en firkant frem og tilbake. Denne kan være liten, slik at du kan sy den sammen til pulsvarmere – eller mer som pulsvanter dersom du syr i en tråd slik at du får et eget tommelhull separat fra resten av fingrene.

Eventuelt kan du strikke en større firkant som blir laaaang lang til du har et skjerf. Det var slik jeg startet. Dette er supert for å øve inn din personlige strikkefasthet. Jeg la opp sikkert 60 masker på pinne 3 eller 4 med Gjestal Østlandsgarn (som siden har forandret seg… så bruk heller Vestlandsgarn), i mørk brunt og strikket frem og tilbake. Dette skjerfet var ispedd striper i limegrønt, hvitt og svart.

Om du ikke er noe videre begeistret for mønstrene jeg har valgt ut, er det bare å slå seg ut på Ravelry. Her har jeg valgt ut gratis strikketøy som er rangert som “piece of cake” hva gjelder vanskelighetsgrad. Ja, du må registrere deg. Ja, det er verdt det.

Latte-skjerfet til DROPS
39-2
Selv med mørkt bouclégarn greide jeg å strikke dette som relativt fersk strikker. Jeg droppet heklekanten, så da holdt det med 2 nøster Alpaca Bouclé. Jeg har strikket minst tre av disse oppgjennom. Det eeer så godt og mykt og varmt! Det eneste du trenger å vite er hvordan du strikker rettmasker og hvordan du øker. Men vent med dette skjerfet til du har kommet over den der “Oi! Nå har jeg flere masker enn jeg skulle ha hatt”-kneika.

Spirallue
dsc_0065_medium
Da jeg først strikket denne hadde jeg null peiling på strikkefasthet og denslags. Jeg plukket bare opp noe garn og pinner på størrelse 4, tror jeg. Sånn i ettertid vil jeg anbefale et typisk “100 meter per 50 gram”-garn ala Gjestal Vestlandsgarn, Gjestal Superwash Sport, Sandnes Smart, Dale Falk, Drops Karisma, Drops Paris, Drops Merino Extra Fine…

Det eneste du trenger å vite her er hvordan du strikker rettmasker, vrangmasker, øker, og strikker to masker sammen.

Legg opp 80 masker på rundpinne nr 4 (40 cm) eller strømpepinner.
Strikk 8 cm vrangbord (2 rette, 2 vrang).
Neste omgang økes det med en maske mellom vrang- og rettmaskene (dvs. strikk 2, øk 1, strikk 2, øk 1… osv) Her er det valgfritt om du vil strikke denne omgangen i glattstrikk eller vrangbord.
Fortsett til du har 121 masker og strikk 3 rett, 3 vrang, gjenta ** helt til luen måler 22. Mønsteret skal forskyve seg når du strikker slik, og du får spiraleffekten.

Felling:
1. felleomg: 2 rett sammen, 1 rett, 3 vrang fortsett ut omg.
Strikk så 4 omg med mønster uten felling med 2 rette istedenfor 3.
2. felleomg: 2 vrang sammen, 1 vrang, 2 rett ut omg.
Strikk så 3 omg mønster uten felling med 2 rett og 2 vrange.
3. felleomg: 2 rett sammen, 2 vrang ut omg.

Herfra husker jeg ikke helt hva jeg gjorde. Jeg improviserte en del. Du skal uansett ende opp med 12-16 masker som du trer en tråd gjennom, snurper igjen og fester.

Flerfarget strikk
Om du skal bevege deg utpå flerfarget strikk anbefaler jeg grytekluter! Det er ikke så svært at det ikke blir krise om du gjør noe feil, og du kan strikke de på en 40cm rundpinne, slik at sjansen for at det blir for stramt og ujevnt i det minste blir litt mindre.

Når jeg strikker tofarget har jeg begge trådene over venstre pekefinger, med mønstertråden lengst til høyre. Dette gir et jevnt resultat hvor mønsterfargen “popper ut” litt. Trådene som går over baksiden når de ikke strikkes kan bli litt stramme. Så, når du har strikket et par masker som fyller opp høyre pinne sånn passe, strekker du de heeelt ut. Slik blir det jevnere. Dette går på autopilot hos meg nå, så jeg la ikke merke til det før en annen strikker påpekte at jeg gjorde det, og at det var lurt.

Pass også på at de trådene som går på baksuden når de ikke strikkes ikke strekkes over mer enn 5 masker. Har du, for eksempel, 6 masker hovedfarge, så strikker du 3 av disse maskene, og så tvinner hovedfargen rundt mønsterfargen før du strikker de resterende 3 maskene i hovedfargen.

Legg opp 112 masker på 40 cm rundpinne 3 og strikk 20 omganger glattstrikk rundt i hovedfargen. Maske 1 og 57 strikkes i grunnfarge, ellers bruker du diagrammet nedenfor. Når du er ferdig med diagrammet feller du av.

Til slutt lager du en heklekant rundt med fastmasker med hekleklok nr 3, som fester sammen forsiden og baksiden på toppen og bunnen. Langs sidene (langs maske 1 og 57 som du strikket i grunnfargen hele veien) hopper du over hver 5 rad. Når du har kommet rundt hekler du 18 luftmasker som du så hekler 18 fastmasker i før du fester den i grytekluten slik at du har en hempe.

Her kan jeg anbefale bomullsgarnet til Søstrene Grene. Det er billig – og om du kjøper to farger av både grunnfarge og mønsterfarge har du nok garn til to par grytekluter!

setesdal2014-11-18_07-37-33

Da jeg var fersk strikker ble jeg også inspirert av venner og bekjente som strikket. Plutselig hadde flere på folkehøgskolen plukket opp strikketøy for første gang. Riktignok var det gjengen min som begynte, men det eskalerte raskt. Folk som ikke hadde rørt strikketøy siden barneskolen lagde votter, tøfler, luer og skjerf. Gutter og jenter. Vi fikk tilogmed ukentlige strikkekurs en periode, hvor en lokal strikker kom med garnlageret sitt og noen nybegynnermønster. Læringskurven i strikking er bratt. Først sitter du der og knoter i en evighet med hver enkelt maske, og om ikke lenge har du strikket deg en mariusgenser.

Til slutt vil jeg si at det er ikke noe som heter å gjøre noe på den riktige måten. Det er sluttprodukter som teller. Om du finner en annen vei dit så er det helt i orden.

Leave a Reply

