2015 årskavalkade – del 3: oppsummering

Da nærmer vi oss slutten, og jeg tror jeg kan påstå at jeg har spart det beste til slutt. Jeg har nemlig hatt et veldig bra vottestrikkeår, som mange fikk merke under juletreet i år. Jeg tar utangspunkt i at dere tar Harry Potter-referanser her.

Først ut har vi Hufflepuffvottene jeg strikket til ei venninne, som jeg nesten kan påstå at jeg designet selv. Jeg sier nesten, fordi selve grevlinghodet og greinene kommer herfra, men selv de har jeg modifisert heftig. Inspirasjonskilden kom derimot herfra. Jeg brukte et nøste hver av Drops Fabel 111 sennep og svart, på pinne 3. På det lille som er av vrangbord brukte jeg pinne 2.5 og provisional tubular cast on *hjerte*. Legg alltid opp vottene på denne måten når du strikker 1×1 vrangbord. Det blir så fint!

Strikket like så greit et par Ravenclawvotter til en annen venninne. Denne gangen slapp jeg riktignok å designe noe selv – for ‘Hugin og Munin’-vottene til Annemor Sundbø skrek jo etter å bli gjort til Ravenclawvotter. Det eneste som skal til er de rette fargene. Og de hadde jeg jo i DROPS Baby Merino: lysegrå og 13 blå. De ble skikkelig små da! Til tross for at jeg brukte pinne 3.5. Så da tok jeg meg friheten til å rakne de opp fra undersiden og strikke en mye lengre vrangbord (på pinne 3). Da ble de heldigvis passe! Passet selvsagt på å bruke tubular bind off for syns skyld.

IMG_0439.jpg

Dette var den andre kjolen jeg strikket til babyen til to venner av meg. Da jeg så noen strikke denne Milokjolen, tenkte jeg at tilsvarende burde gå an for ‘Kjole til lillesøster‘, og det gjorde det gitt! Vel… det ville ha gått om jeg ikke hadde gått tom for burgunder (7). Men jeg hadde da rikelig med beige (3), og det gikk to nøster av hver farge, på pinne 3. Restegarn i DROPS Cotton Merino fra en genser som jeg sikkert aldri blir ferdig med.

IMG_0450.jpg

Det ble enda flere julekuler i år! Jeg har opparbeidet meg en ganske heftig samling bomullsgarn fra Søstrene grene, som er perfekte til disse når jeg strikker de på pinne 3. En skal nok ikke se bort i fra at det blir en 10-20 stk til neste år også.

IMG_0592IMG_0620

Disse selbuvottene ga jeg i julegave til en kompis som jeg har hatt gjennom 18 år (det er ikke aller verst når man er snart-26 altså). Disse ble lagd med et nøste Sandnes Sisu for det koksgrå garnet, og et nøste Gjestal Silja for det hvite. Dessverre gikk jeg tom for hvitt før den siste tommelen. Det viste seg at jeg hadde brukt bleket hvitt, og så funnet naturvitt for den gjenværende tommelen. Det vises dessverre ikke under lampelys, men svært godt i dagslys. Godt at vi ikke har mye av det i Trøndelag på vinteren.

Etter å ha raknet opp første forsøk fant jeg ut at ettersom jeg strikker 30 masker på 10cm på pinne 3, så kunne jeg fjerne 8 masker fra mansjetten og de snodige 4 maskene man øker og så feller ved tommelen. Dermet gikk mansjettmønsteret opp i maskeantallet og hele votten ble i rett størrelse! Tadah!

IMG_0457IMG_0460

Advertisements

2 thoughts on “2015 årskavalkade – del 3: oppsummering