2015 årskavalkade – del 2

…Så fortsetter vi der vi slapp. Her kommer mye sommerstrikk fra 2015!

Først ut har vi en aldri så liten lue, med selburoser, strikket i det nye alpakkagarnet DROPS Air på pinne 4 og 5. Den ble fin og posete, til tross for mye improvisering, både i felling og vrangbord. En litt pinlig tilståelse er at jeg tok dette bildet da jeg var på en “women’s only” badeplass i Hampstead Heath. Det slo meg plutselig at det sikkert var toppløse damer i bakgrunnen… så da la jeg vekk kameraet.

2015-06-18_16.13.32_2

Til lillesøster strikket jeg et par pulsvanter med lace-mansjett. Det er litt synd at jeg ikke fikk til noe bedre bilde av de etter at jeg hadde sydd sammen mansjetten og festet trådene, for jeg la i mye arbeid i disse. Når man strikker lace må man konse! Uansett: de ble strikket i DROPS Baby Merino på pinne 3.5 med farge 19 grå. Skulle jeg ha strikket disse igjen ville jeg nok ha droppet lace-detaljene øverst og ved tommelen.

IMG_0423.jpg

Dette Mariusskjørtet var en av to strikkgaver fra meg til babyen to venner av meg fikk i sommer. Jeg har klødd etter å strikke det helt siden jeg først så det. Frustrasjonen bare vokste da skjørtet ikke bare uteble fra den første mariusboka, men også den største, som liksom skulle være komplett! Argh! Er det innenfor å lage makent til meg selv i en alder av snart-26? Aaanyways, igjen har jeg brukt herlige DROPS Baby Merino, på pinne 3, og 2.5 på vrangbord, seler og innsiden av brettekantene. Fargene er 13 blå (3 nøster), 16 rød og 01 hvit.

IMG_0453.jpg

Disse sokkene strikket jeg til en onkel i grå Mor Aase Superwash på pinne 4. Det gikke hele 4 nøster med! Skal jeg være ærlig var de så enkle å strikke at det grenset mot kjedelig. Kan anbefale for folk som er fersk på sokkestrikk da!

For å spare det beste til slutt så hopper jeg frem til mariusluene jeg strikket i romjula:

Endelig ble det en Mariuslue på meg! I det jeg innså at denne lua ble for trang måtte jeg rakne den opp 1/3 uti og begynne på nytt på pinne 5(!), og 4.5 på vrangborden. I ettertid ser jeg at jeg kanskje tok i litt for hardt og at det hadde holdt med pinne 4.5 (og 4 på vrangborden). På toppen av det hele så la jeg opp 40(!) makser og økte til 44 der hvor det skal økes i oppskriften. Den ble svær! Men når sant skal sies så elsker jeg baggy luer som jeg kan stappe både hår og hodetelefoner oppi. Også skal det sies at jeg har verdens digreste hue.

2016-01-07_14.03.07

Både denne lua og lua under ble strikket med Dale Falk. Dette er faktisk første gang jeg strikker, vel, fullfører, noe med dette herlige myke ullgarnet. 2 marineblå, 1 rød og 1 hvit.

Den røde lua strikket jeg med utgangspunkt i pannebåndet i mariusmønster. Da jeg var snart ferdig og innså at jeg hadde nok rødt garn, fant jeg ut at jeg like så greit kunne lage lue av dette også. En litt faster lue denne gang – på pinne 4.5 og 4 til vrangbord.

IMG_1341

Om litt kommer del 3!