Julekuler 2015

Det er den tiden av året hvor man ikke hører så mye fra strikkemonsteret fordi det strikkes julegaver. Men julekuler strikkes også! Det har blitt en aldri så liten juletradisjon i seg selv. Faktisk er jeg så heldig at jeg får stille ut og selge julekulene mine hos Knit With Attitude  – some TimeOut London har kåret til Stoke Newingtons beste butikk. (Jeg jobber der en og annen helg også)

IMG_20151206_213514IMG_20151021_204220

Den øverste til høyre har faktisk blitt solgt for £10!

Jeg beundrer virkelig de som greier å strikke fine julekuler med garn som Falk, Heilo, Smart, Karisma etc… men for min del må det tynnere og mer formbart garn til: Søstrene Grenes bomullsgarn på pinne 3! Men det er billig og drøyt i løpelengde, og har mange fine farger.

Arne og Carlos, luringene bak disse kulene, har åpnet den nye Youtube-kanalen sin med en video som viser hvordan man strikker julekuler.

Men jeg har faktisk en aldri så liten ting å utsette på hvordan julekulekarene strikker julekulene sine. De kan nemlig strikkes enda finere med andre økninger og fellinger. Ja, det er litt pirkete, men ikke mer enn at jeg gidder å gjøre det. (Jeg innser at det hadde vært glimrende om jeg hadde et detaljert nærbilde av hvordan teknikken forklart under her faktisk er en forbedring av julekulene. Meeeen det er mørketid og jeg og kameraet har gått i hi.)

Vi snakker nemling om M1L, M1R og SSK.

julekule

Her har vi et fullstendig julekulediagram, hvor jeg har markert økninger i blått og fellinger i rødt. Vanligvis vil du bare få se ett, kanskje to av de totalt fire sidene i et diagram, fordi diagrammet gjentar seg 2 eller 4 ganger. Men her har jeg altså valgt å ta med et fullt diagram for enkelhets skyld.

Omgang 1: Legg opp 12 masker – enten på 4 strømpepinner eller med magic loop på en lang rundpinne. (jeg bruker pinne 3)
Omgang 2: Så strikker du rundt, over alle disse 12 maskene.
Omgang 3Deretter strikker du 2 masker og øker 1 maske* før du strikker 1 maske. Gjenta 4 ganger

*Og her kommer twisten: måten du øker på venstre side gjør du med en M1L (make one left). Se gjerne etter teknikkvideo på youtube. Illustrasjonsbildene jeg har brukt kommer hefrfra, hvor de forklarer teknikken på en formidabel måte.

Kort sagt løfter du tråden mellom maskene på hver pinne, over på venstre pinne, slik at den et trangest på baksiden:
m1l_1
Deretter strikker du denne i bakre løkke (slik som du strikker en vridd maske).

Omgang 4: Så strikker du over alle de nå 16 maskene.
Omgang 5Deretter strikker du 1 maske, så øker du en maske med M1R**, strikk 2 masker, øk 1 maske med M1L, og strikk 1 maske. Gjenta 4 ganger.

**Måten du strikker M1R på er ganske lik, men nå løfter du tråden over venstre pinne slik at den er trangest foran, slik:
m1r_1
Denne strikker du på vanlig vis i fremfre løkke.

Omgang 6: Nå strikker du over 24 masker.
Omgang 7: Strikk nå 1 maske, M1L, strikk 4 masker, M1R, strikk 1 maske. Gjenta 4 ganger.
Ja, du tar tegninga. Slik holder du på, på hvert av de blå punktene du ser i diagrammet over, til du har 64 masker.

Så kommer du til fellingene!

Omgang 34: Strikk 1 maske, SSK***, strikk 10 masker, strikk 2 masker sammen, strikk 1 maske. Gjenta 4 ganger.

***SSK strikker du ved å ta av to pinner som om du strikker dem (men uten å strikke dem) over på den høyre pinnen, så tar du de over på den venstre pinnen og strikker de i bakre løkke sammen. Igjen kan det være lurt å se på en youtubevideo for å bli kjent med teknikken.

ssk-slip-slip-knit-guide

Dette skal du altså gjøre på de røde punktene som er på venstre side av hver “trekanttopp” på diagrammet, mens på høyresiden strikker du bare to masker sammen som på gamlemåten.

Til slutt vil du sitte igjen med:
Omgang 38: Strikk 1 maske, SSK, strikk 2 masker sammen, strikk 1 maske. Gjenta 4 ganger.
Omgang 39: Strikk over 16 masker.
Omgang 40: Strikk 1 maske, strikk 2 masker sammen, strikk 1 maske. Gjenta 4 ganger.
Omgang 41: Strikk over de 12 maskene – og du er ferdig! Klipp av en god mengde tråd og trekk igjennom.

 

5 thoughts on “Julekuler 2015

  1. Så fine julekuler du har laget! En imponerende samling. Jeg har også blitt mer bevisst i forhold til retning av øking og felling av masker. Det utgjør en del av det ferdige resultatet 🙂

    • Tusen takk! Har lagd enda flere i flere farger som havner på eget tre. 😀
      Med strikkenerdete fellinger og økninger på alle så klart!

Leave a Reply

