Keisarin Morsian – toe-up sokker

Jeg har strikket sokker! Går du på Ravelry’en min under foot wear, vil du se at jeg ikke har lang fartstid som sokkestrikker. Det skyldes blant annet at 1) det må alltid strikkes to av dem! 2) Sokker blir slitt (Kvikklunsjsokkene er bare filllene i såla nå. Husk garn med litt akryl i, barn!) 3) Jeg strikker for stramt. Men la oss nå være positive: 4) Sokker har i det minste ikke tomler!

Så da jeg kom over finske Tiina Kuu‘s Keisarin Morsian (Keiserens brud) var det veldig vanskelig å unngå  å bli sokkestrikker. Særlig når Drops hadde salg på Fabel. På pinne 2,5 fikk jeg faktisk riktig strikkefasthet atpåtil! Men trange ble de, men det må muligens føttene ta skylden for.

Dessuten er disse toe-up sokker! Jeg er ikke så begeistret for å strikke ting den rette veien, og 5) de fleste sokkeoppskrifter strikkes fra toppen og ned, og 6) jeg har ikke lang nok fartstid som sokkestrikker til å modifisere top-down sokkemønstre til toe-up. Ser du den onde sirkelen her?

Jeg har igjen storkost meg med Cast on Bind off av Leslie Ann Bestor. Som alltid er Judy’s magic cast on perfekt for å legge opp til tær. Forelsket meg masse i tubular cast on of bind off – men slet litt med å få til tubular bind off som beskrevet i boka. Det å føre vrangmaskene over på høyre pinne mens man strikker rettmaskene ble veldigveldig stramt til meg, men jeg mistenker det skyldtes at jeg ikke tok høyde for at jeg strikker rundt og ikke frem og tilbake. D’oh!

Uansett… jeg fant en veldig hjelpsom video på YouTube, som reddet dagen, og atpåtil klarte å forklare felling ved hjelp av stoppenål på en måte som jeg faktisk greide å huske. Videoen blir relevant for 1×1 vrangbord etter 5 minutter .

Leave a Reply

