Lilla Buttercup

På under en måned har jeg strikket meg en figurformet, langermet Buttercup i Drops Alpaca. Litt under 6 nøster gikk med, så genseren veier mindre enn 300 gram tross at den er supervarm. Jeg måtte bruke pinne 3,5 for å oppnå noe i underkant av strikkefasthet 24 masker = 10 cm.

Her er hele greia på Ravelry.

Ermer: Etter å ha strikket 35 cm fra underarmen av, felte jeg 2 masker hver 6. rad til det gjenstod 38 masker. Derfra strikket jeg ca 50-53 cm, felte ytterligere 2 masker og fullførte ermene på samme måten som bolen.

Midje: Etter å ha strikket 15 cm fra underermene, felte jeg 2 masker på hver side 4 ganger hver 6. rad. Etter den 6. raden etter siste felling økte jeg 2 masker på hver side 8 ganger hver 6. rad. Derfra strikket jeg ytterligere 10-11cm før jeg strikket kanten på bolen.

Opplegg og avfelling: Har storkost meg med Cast on Bind off-boka siden den kom i hus, og har benyttet meg godt av de mange metodene der.
– La opp med Old Norwegian Cast On
Felte med Elastic Bind off for bolen
– Felte med Yarnover bind off for ermene
– Felte med Traditional bind off med større pinner for halsen

Leave a Reply

