Strikkerier vinter-vår 2015

Det oppdateres pinlig sjeldent her, og den skyldigste grunnen er “Joda, snart er jeg ferdig med dette strikkeprosjektet, og DA skal jeg oppdatere bloggen!”, men så blir prosjektet plutselig liggende akkurat når jeg når innspurten. Det skjer seriøst hver bidige gang. Hvorfor er det så mye mer gøy å starte et prosjekt enn å avslutte det, når det, rent intuitivt, burde  være motsatt?

Så da har jeg et par nesten-ferdige prosjektet som jeg skal spare til neste oppdatering. Så blir det forhåpentligvis ikke så lenge til neste gang.

Årets første ferdige strikkeprosjekt ble en mariusgenser i bomullsgarnet til Søstrene Grene. Blåfargen er mye lysere og blekere enn den marineblå fargen mariuser vanligvis strikkes i. Garnet jeg brukte er jo mye tynnere enn originaloppskriften på pinne 3,5, som både hadde sin fordeler og ulemper. Fordelene er at genseren er herlig lett, og det gikk bare 6 blå nøster (og litt hvitt og rødt) til hele genseren. 125 kroner for en genser er ikke så dumt. Ulempen er at genseren ble mye videre etter bruk. Dette kan muligens skyldes at jeg for første gang brukte trepinner (fra det fantastiske KnitPro Dreamz-settet jeg fikk av mamma til jul!). Trepinner gjør visst at strikketøy blir bredere og kortere. Who knew? (Det irriterer meg litt fordi jeg var temmelig fornøyd med mine modifikasjoner for figurpassform før den utvidet seg)

Sånn på siden har jeg forsøkt å strikke noen brukbare Setesdalluer til meg selv. Ingen av dem passet luftbalonghodet mitt noe særlig, så jeg holder de til sides for eventuelle julegaver. Har allerede noen i tankene.

Den første lua øverst ble strikket i DROPS Air. Hvilket er heeelt feil garn til mønsteret! Men det er fortsatt en god og myk lue – mye fastere enn typiske alpakkaplagg, som sikkert skyldes at garnet egentlig er for tykt. Ravelry link.

Den andre lua nederst ble strikket i Mor Aase Superwash – som viste seg også å være litt i det tykkeste laget. Men skal ikke skylde på det for at lua (som luer flest) ikke passer det gedigne hodet mitt. Må finne på noe lurt for å få til luer som passer snart. Ravelry link.

Har også strikket en liten gave til en medstudent. Et pannebånd i Lion Brand Wool-Ease Thick & Quick Solids på pinne 10. Et raskst og gøyalt prosjekt. Ravelry link.