2014 årskavalkade – del 1

Laber blogging den siste halvdelen av 2014, men man må være noe tilbakeholden når det er julegaver en jobber med. Før vi begynner, her er tidligere 2014-strikkerier som allerede har blitt postet på bloggen:

Først ut har vi den supermyke uglegenseren min:

Strikket i DROPS Big Merino, farge 12, på pinne 7. Det gikk med hele 10 nøster.
Her kan du se den på Ravelry. Her er oppskriften på Ravelry. Jeg har faktisk strikket denne genseren før, men den først klør sånn, og ble litt diger, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den nå.

En stor forbedring ved denne nye genseren er at jeg la opp midlertidig cast-on med heklekant for å strikke fra bærestykket-opp, og så fra bærestykket-ned for å tilpasse både ermer og midje etter egen fasong. Ble kjempefornøyd. Den har skikkelig innsving i ryggen og strutter ut over stjerten. Bør ikke brukes bak-frem.

Videre har jeg strikket noe fottøy. Disse kabelsokkene ble strikket med to nøster DROPS Alaska, farge 4, på pinne 4,5. Ravelrylink. Oppskrift.

Disse “månesokkene” er noen barskinger, strikket med dobbel DROPS Alaska på pinne 6. Det gikk med 3 nøster av hver farge: marineblå og kornblå. Ravelrylink. Oppskrift.

Til lilleøster strikket jeg et helt sett i Lion Brand Wool-Ease Thick & Quick Solids-garn, farge charcoal. Tre nøster gikk med til alle fire prosjektene.

Først ut har vi en hals, strikket på pinne 15 (gøygøygøy!) i en heidundranes fart. Strikket etter Sandnes oppskrift, men med 8 ekstra masker. Skulle ønske jeg hadde gjort det på min egen hals. Dette er atlså den tredje halsen jeg strikker etter denne oppskriften, og jeg må si at dette garnet er en god erstatning for Catenagarnet som nå fases ut. Det er mye lettere, har større nøster (jeg brukte så vidt to!).

Så strikket strikkemonsteret en lue på pinne 12.  Slengte på to ekstra “nivåer”. Altså to ekstra “4 rette + 1 vrang”-rader. Ravelry-link. Oppskrift.

Da jeg satt igjen med enda mer garn, kunne jeg like så greit strikke et pannebånd etter denne oppskriften. Det var gøy!

Også ble det til slutt noen pulsvarmere. Noe forkortet etter originaloppskriften, ettersom jeg gikk tom for garn.

Del 2 av strikkerier i 2014 kommer straks.

Advertisements

One thought on “2014 årskavalkade – del 1