Létt-Lopi

Min tredje fullførte genser, og muligens den jeg er aller mest fornøyd med. Strikket den etter top-down versjonen av dette mønsteret. Fargeinspirasjon kom fra disse to, altså Karisma i  Brun(56, ca 7 nøster), Blågrønn(69), Hvit(1) og Grønn(50), på pinne 3,5 og 4,5, alt ettersom hva oppskriften fordret. En skikkelig go’lett genser ettersom den ble strikekt på 4,5-pinner for det meste. Alt jeg strikker blir som regel veldig tett, stramt og stivt selv om jeg mystisk nok holder meg til strikkefastheten.

Gjorde en ganske heftig midjetilpasning. Felte 4 masker på 5 jevnt fordelte omganger (20 masker totalt altså) fra øvre rygg til midjen, og økte 4 masker 7 ganger (28 masker totalt) jevnt fordelt fra midje til nedre rygg. Den sitter som en hanske, men jeg kunne kanskje ha spart meg de siste to omgangene med økninger, eventuelt gi perleborden nederst en skikkelig omgang med strykejernet.

Om det er noe jeg skulle ha gjort annerledes så ville det nok ha vært å lage smalere ermer. De ble litt for baggy i forhold til resten av genseren, og fellingene alt for tilfeldige, lite planlagte og ujevne. Men altså, jeg er min største kritiker… og jeg elsker strengt tatt genseren, og går med den stadig vekk.

En litt artig ting jeg gjorde var å legge opp halsen med midlertidig opplegg for så å strikke halsen helt til slutt. Det er så vidt den går over hodet, men det går! Det ble noe annet enn den rundfellingen på min forrige genser, som har hals like vid som skulderbredden min.

Leave a Reply

