Mariuspulsvarmere

I går ble jeg ferdig med mitt tredje par pulsvanter i det alltid så populære Mariusmønsteret. Jeg kunne selvsagt ha postet dette i går, men jeg har det med å utsette ting. Bedre å være ærlig om det fra begynnelsen av. Skal du følge denne bloggen fremover, vet du altså hva du har i vente.

Uansett, pulsvarmerne er strikket i Sandnes Mini Alpakka. Tror jeg. Jeg har rotet bort etikettene. Uansett, et nøste av hver farge var mer enn nok til tre vanter. Nå sitter jeg igjen med 10-13 gram av hvert nøste. Mønsteret er å finne i den sagnomsuste Mariusstrikkeboka, eller det litt mindre Mariusheftet til SandnesGarn.

De blå vantene var de første jeg strikket. De ble strikket med pinne 2.5, og ble litt i det trangeste laget, men passer da allikevel.

Etter at jeg hadde strikket vrangborde med 2.5-pinner byttet jeg i nr 3-pinner, og strikket attpåtil litt løst. Det ble litt vel løst igjen, men behagelig. Det ble også så stort at jeg droppet den øverste stripen i mønsteret.

Å hekle picotkanten var så kjedelig at jeg heller gikk for en ‘elastisk felling‘. Hvorvidt den er elastisk vet jeg ikke, men enklere, raskere og like fin var det uansett.

Ble mest fornøyd med den hvite varianten. Gjorde som med de røde, men lot være å strikke å innmari løst, men ikke sånn innmari stramt som jeg har for vane å gjøre heller. Nå gjenstår det bare å stryke ned kantene… blæ.